Aktualności

Kolej 4.0 – otwarte ramy działania

„Kolej 4.0 – otwarte ramy działania” – to hasło przewodnie III edycji międzynarodowej konferencji Rail22, zorganizowanej przez Fundację ProKolej, a współorganizowanej m.in. przez MEDCOM.

Wydarzenie odbyło się 18 października br. w Centrum Giełdowym w Warszawie. W trakcie spotkania rozmawiano m.in. o tym jak zmieniła się i jak w następnych latach będzie się zmieniać kolej, jakie czekają ją wyzwania - zwłaszcza w obliczu coraz bardziej konkurencyjnego otoczenia transportowego, a także o innowacjach i upowszechnianiu się nowoczesnych rozwiązań na kolei.

W panelu dyskusyjnym poświęconym technologiom przyszłości uczestniczył Janusz Biliński, który zwrócił uwagę m.in. na to, że rozwój technologiczny polskiej kolei może być oparty w dużym stopniu na wiedzy, doświadczeniu i rozwiązaniach polskich firm, które już teraz odnoszą sukcesy na międzynarodowym rynku.

Podczas konferencji sporo uwagi poświęcono nowej dyrektywie UE dotyczącej norm hałasu oraz programowi Luxtorpeda 2.0. Zdaniem większości uczestników, projekty które się w nim znajdą powinny brać udział w konkursie na dofinansowanie. Czy środki finansowe należy jednak kierować na rozwój nowoczesnego taboru, czy może na infrastrukturę?

 - Nie jest to na pewno zagadnienie, na które można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Rozwój infrastruktury jest potrzebny, ale z drugiej strony budowa nowoczesnego pojazdu to rozwój większej liczby sektorów gospodarki i wymierne korzyści dla dziesiątek polskich firm, kooperantów i poddostawców. Luxtorpeda może w takim kształcie stać się lokomotywą napędzającą polską gospodarkę i wspierającą rozwój innowacyjności. Przed przyjęciem szczegółowych rozwiązań warto więc skorzystać z doświadczeń takich krajów jak chociażby Francja czy Niemcy, które ten proces mają już za sobą. Musimy też pamiętać o jednym – polskie pojazdy mogą być towarem eksportowym na cały świat, infrastruktura już nie, bowiem jest jedynie udostępniana na terenie naszego kraju – podkreślał Janusz Biliński, MEDCOM.

W konferencji, otwartej przez dr Jakuba Majewskiego, prezesa fundacji ProKolej, wzięli udział przedstawiciele polskich władz, w tym m.in. Witold Słowik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, dr Adam Wielądek, honorowy przewodniczący UIC, a także parlamentarzyści, reprezentanci Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz menedżerowie największych firm kolejowych z Europy Zachodniej i z Polski.

Powrót

Strona korzysta z plików cookie. Kliknij na tekst by przeczytać politykę prywatności.