Aktualności

Nowy napęd i system zasilania do ezt w technologii SiC

MEDCOM rozpoczął budowę nowego „wielosystemowego układu napędowego i zasilania przeznaczonego do elektrycznych zespołów trakcyjnych z wykorzystaniem elementów półprzewodnikowych SiC”.

Realizacja projektu potrwa maksymalnie 3 lata, z czego połowę czasu zajmą prace badawcze.

- Zamierzamy jako pierwsi na świecie zbudować napęd i układ zasilania dla elektrycznych zespołów trakcyjnych w technologii SiC. Będzie to rozwiązanie wypracowane od podstaw przez polskich inżynierów, we współpracy z naukowcami pracującymi w polskich uczelniach wyższych. Kluczowym aspektem dla powodzenia przedsięwzięcia będzie również ścisła współpraca z naszym partnerem, czyli firmą Mitsubishi Electric, która dostarczy nam odpowiednie moduły SiC. Od pewnego czasu wspólnie z japońskimi inżynierami odpowiedzialnymi za projektowanie półprzewodników, pracujemy nad dostosowaniem ich do naszych wymagań - mówi Paweł Choduń, dyrektor finansowy MEDCOM.

Urządzenie będzie mogło pracować w różnych sieciach trakcyjnych i standardach napięciowych – przy napięciu 3 kV DC stosowanym w Polsce lub 25 kV 50 Hz, które jest standardem w takich krajach jak Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś, a także na Bałkanach. – Wprowadzenie naszego produktu to szansa nie tylko na bardziej nowoczesną polską kolej, ale także na zwiększenie konkurencyjności polskich producentów ezt-ów na rynkach zagranicznych. Na bazie doświadczeń, które uda nam się zebrać przy tym projekcie, planujemy w przyszłości opracować kolejne napędy i systemy zasilania, przeznaczone do pociągów wysokich prędkości – dodaje Paweł Choduń, MEDCOM.

Całkowity koszt opracowania wielosystemowego układu napędowego i zasilania przeznaczonego do elektrycznych zespołów trakcyjnych z wykorzystaniem elementów półprzewodnikowych SiC to ponad 6,6 mln zł. Projekt jest współfinansowany z programu INNOTABOR realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Powrót

Strona korzysta z plików cookie. Kliknij na tekst by przeczytać politykę prywatności.