28 / 7 / 2024
30 nowych tramwajów Moderus Gamma z technologią SiC od Medcom trafi do Poznania
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu dokupi dwadzieścia nowych, dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma firmy Modetrans. Jest to kontynuacja umowy z 2023 roku na zakup dziesięciu tego typu pojazdów. Wszystkie tramwaje zostaną wyposażone w energoelektronikę Medcom: przetwornice statyczne, falowniki trakcyjne oraz system TCMS.
Prawie rok temu MPK Poznań kupiło dziesięć dwukierunkowych tramwajów Moderus Gamma, przewidując opcję zakupu kolejnych 20 sztuk w zależności od dostępności funduszy. W tym roku korzysta z tej możliwości, dzięki czemu do Poznania trafi łącznie 30 sztuk nowoczesnych tramwajów z energoelektroniką SiC od Medcom.
— To już kolejne zamówienie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu na tramwaje z energoelektroniką Medcom, w tym z rozwiązaniami w technologii węglika krzemu (SiC). Pierwsze, złożone jeszcze w 2018 roku, dotyczyło trzydziestu tramwajów jednokierunkowych i dwudziestu dwukierunkowych. Obecny kontrakt to dla nas nie tylko ogromne wyróżnienie, ale też potwierdzenie tego, iż nasze rozwiązania doskonale sprawdzają się w codziennej eksploatacji oraz są efektywne pod względem użytkowym i ekonomicznym — mówi Piotr Wroński, wiceprezes Medcom.
W ramach umowy z firmą Modetrans Medcom wyposaży kolejnych trzydzieści dwukierunkowych tramwajów dla Poznania w przetwornice statyczne w pełnej technologii SiC (PSM-50 SiC), falowniki trakcyjne w technologii IGBT (FT-50-600) oraz system TCMS.
— Zaprojektowaliśmy dla Moderusów Gamma jedno kompaktowe rozwiązanie zasilające silniki trakcyjne oraz obwody pomocnicze w tramwajach i jest to kolejny projekt, który potwierdza wyjątkowość technologii węglika krzemu. Dzięki jej wykorzystaniu zmniejszyliśmy gabaryty i wagę przetwornicy, którą umieściliśmy w jednym kontenerze razem z czterema falownikami. Każdy wyprodukowany tramwaj będzie wyposażony w dwa tego typu kontenery, których dodatkową zaletą jest wyjątkowo cichy układ chłodzenia — tłumaczy Piotr Wroński. — Zastosowanie technologii węglika krzemu pozwoliło nam uzyskać zdecydowanie lepsze parametry w zakresie sprawności, temperatury pracy, szybkości przełączania i stabilności napięcia wyjściowego przy jednoczesnym zredukowaniu masy urządzenia, zmniejszeniu liczby przewodów i zaoszczędzeniu miejsca na dachu tramwaju — dodaje.
Zakup nowych tramwajów przez MPK Poznań to nie tylko kwestia rozbudowy floty, ale również dostosowania do rosnących potrzeb miasta. Nowe dwukierunkowe pojazdy mają służyć zarówno do obsługi nowych tras, jak też do zastąpienia najstarszych wagonów.