- Napędy trakcyjne
- Przetwornice pomocnicze
- Systemy zasilania AC & DC
W lipcu br. PKP Intercity podpisało z Newagiem umowę o wartości 3 mld 364 mln zł brutto na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. To już kolejne zamówienie na hybrydy z serii Impuls. Pierwsze pojazdy tego typu zostały wyprodukowane w 2021 roku dla województwa zachodniopomorskiego. Obecnie po torach porusza się już 45 hybrydowych Impulsów 2 — wszystkie wyposażone w napędy z półprzewodnikami z węglika krzemu od Medcom.
Impuls 2 jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz napędu elektrycznego posiada też napęd spalinowy, co pozwala mu na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Po raz pierwszy został zaprezentowany na targach TRAKO w 2019 roku.
— Impuls 2 to jak dotychczas jedyna hybryda polskiej konstrukcji, która na odcinkach zelektryfikowanych czerpie energię z sieci za pomocą pantografu, natomiast w trybie pracy spalinowej pracuje wyłącznie na odcinkach niezelektryfikowanych. Opracowany przez Medcom dwunapędowy system pojazdu obejmuje falowniki trakcyjne, które nie tylko sterują pracą asynchronicznych silników trakcyjnych, ale także wytwarzają napięcie do zasilania układów pokładowych podczas jazdy w trybie spalinowym — wyjaśnia Paweł Choduń, wiceprezes Medcom. — Do hybrydowych Impulsów dostarczamy także przetwornice pomocnicze, zasilacze buforowe i rozdzielnie niskiego napięcia — dodaje.
Zanim pierwszy Impuls 2 wyjechał na tory, linie częściowo niezelektryfikowane były w Polsce obsługiwane wyłącznie przez tabor spalinowy. Dzisiaj hybrydowe Impulsy obsługują wybrane połączenia pasażerskie w województwie zachodniopomorskim, dolnośląskim oraz łódzkim.
— Medcom wyprodukował do tej pory energoelektronikę dla 45 hybrydowych zespołów trakcyjnych Impuls 2. Jest to już kolejny projekt realizowany z Newagiem, który napawa nas niekłamaną dumą. Tym bardziej więc cieszymy się, że PKP Intercity postawiło na rozwiązania hybrydowe naszego nowosądeckiego partnera — mówi Paweł Choduń.
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zamówione przez PKP Intercity zapewnią miejsce dla 178 osób (154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. W pojazdach znajdzie się 8 stojaków na rowery. Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych. Pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity, co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe.