- Napędy trakcyjne
- Przetwornice pomocnicze
- Systemy zasilania AC & DC
Na początku lipca br. Newag złożył do Urzędu Transportu Kolejowego wniosek o wydanie homologacji dla wielosystemowych lokomotyw Griffin E4MSUa wyposażonych w falowniki i przetwornice pomocnicze Medcom. To jeden z ostatnich etapów formalności niezbędnych do tego, aby nowe nabytki PKP Intercity zaczęły kursować po polskich torach.
Przypominamy, że w kwietniu br. Newag zakończył proces homologacji (badania i ocena zgodności) lokomotywy E4MSUa w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Węglewie k. Żmigrodu. Griffin przechodził tam ostatnie testy walidacyjne w jeździe wielokrotnej z prędkością 160 km/h oraz komunikacji lokomotywy z wagonami osobowymi udostępnionymi przez PKP Intercity. Kolejnym krokiem miało być zebranie wszystkich raportów i sprawozdań z badań, a następnie złożenie kompletu dokumentów do Urzędu Transportu Kolejowego w celu wydania zezwolenia dla typu pojazdu. Ten etap właśnie się zakończył. Po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń na wprowadzenie do obrotu na terenie Polski lokomotywy Griffin zostaną niezwłocznie przekazane PKP Intercity. Zanim trafią do służby, zostaną jeszcze przeprowadzone niezbędne szkolenia i instruktaże.
— GRIFFIN E4MSUa to pierwsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna, która w trakcie jazd próbnych osiągnęła prędkość 240 km/h! Docelowo będzie rozwijać prędkość do 200 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystać zmodernizowane linie kolejowe. Cieszymy się, że już wkrótce pasażerowie PKP Intercity, będą mogli „poczuć na własnej skórze” jej działanie i jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w rozwoju nowych innowacyjnych produktów Newag — podkreśla Paweł Choduń, wiceprezes Medcom. — Falowniki i przetwornice pomocnicze w technologii SiC od Medcom, w które został wyposażony Griffin E4MSUa,są nie tylko energooszczędne, ale zostały również zoptymalizowane pod kątem masy. To właśnie m.in. dzięki temu lokomotywa jest najlżejszą w swojej klasie — dodaje.
Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, ale również europejskiej sieci kolejowej: w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Jedna z nich przebywa obecnie w Czechach, gdzie mają rozpocząć się oficjalne badania homologacyjne na rynki zagraniczne.
Warto dodać, że umowa zawarta w październiku 2021 r. między PKP Intercity a Newagiem dotyczyła zakupu dziesięciu lokomotyw z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. W czerwcu br. PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych wielosystemowych Griffinów.