- Napędy trakcyjne
- Przetwornice pomocnicze
- Systemy zasilania AC & DC
123 tramwaje Hyundai Rotem z energoelektroniką Medcom już od ponad roku kursują po Warszawie. Jak wynika z danych uzyskanych podczas eksploatacji 85 pojazdów typu 140N w warunkach rzeczywistych, zużywają one o wiele mniej energii niż zakładano. To efekt wykorzystania m.in. naszych rozwiązań bazujących na technologii węglika krzemu (SiC).
Jednym z istotnych kryteriów przetargu na nowe tramwaje dla Warszawy była wartość poboru energii z sieci trakcyjnej. Dla wyznaczonego profilu trasy i obciążenia nominalnego została ona zadeklarowana przez Hyunadai Rotem na poziomie 4,17 kWh/km. Już w trakcie jazd testowych okazało się, że zużycie energii jest znacznie niższe i wynosi nieco ponad 3,5 kWh/km. Szacowano, że w przypadku 85 tramwajów różnica ta wygeneruje przez 30 lat oszczędności na poziomie ponad 100 milionów złotych. Teraz okazuje się, że mogą być one jeszcze większe. Analiza danych uzyskanych z eksploatacji 20 pojazdów typu 140N w warunkach rzeczywistych na przestrzeni ponad 12 miesięcy wykazała bowiem, że średnia wartość całkowitego zużycia energii przy uwzględnieniu energii oddanej do sieci trakcyjnej wynosi 3,22 kWh/km. To o ponad 20% mniej niż Hyunadai Rotem deklarował w ofercie.
— To efekt m.in. zastosowania w tramwajach Hyunadai Rotem zaprojektowanego przez naszą firmę kompletnego układu napędowego oraz układu odzyskującego i magazynującego energię generowaną w trakcie hamowania. Wszystkie urządzenia energoelektroniczne zostały skonstruowane w technologii węglika krzemu (SiC), co pozwoliło osiągnąć ekstremalnie wysokie wskaźniki w zakresie energooszczędności — mówi Paweł Choduń, wiceprezes Medcom.
Oprócz superwydajnej energoelektroniki Medcom w pojazdach wykorzystano również inne rozwiązania przyczyniające się do oszczędności energii, takie jak m.in tablice SIL oraz oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne w technologii LED czy szyby ze szkła pochłaniającego promienie słoneczne.
— Na przestrzeni dwóch ostatnich lat do Warszawy trafiło 85 tramwajów dwukierunkowych 140N i 18 tramwajów jednokierunkowych 141N o długości ok. 33 m, a także 20 krótszych, jednokierunkowych pojazdów 142N o długości do 24 m. Poza napędami oraz układami odzyskiwania i magazynowania energii wszystkie pojazdy zostały wyposażone w system sterowania TCMS zaprojektowany przez naszych inżynierów— dodaje Paweł Choduń.